Reklama

Stowarzyszenie gazet lokalnych

Stowarzyszenie zarejestrowane zostało w 1999 roku, jednak już od 1994 roku nieformalna grupa wydawców niezależnej prasy lokalnej spotykała się w celu wymiany doświadczeń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych, zaś od 1998 roku organizowała szkolenia i prowadziła lobbing na rzecz całego środowiska.
Założycielami Stowarzyszenia Gazet Lokalnych (SGL) są wydawcy i redaktorzy naczelni ponad 20 największych w Polsce prywatnych niezależnych gazet lokalnych; obecnie Stowarzyszenie skupia 58 wydawców, będących właścicielami ponad 100 tytułów o łącznym nakładzie około 900 tys. egzemplarzy.
Celami Stowarzyszenia są: integracja środowiska polskich wydawców prywatnych gazet lokalnych, działanie na rzecz wzmocnienia organizacyjnego i ekonomicznego pism lokalnych, obrona przed nieuczciwą konkurencją oraz prowadzenie działań lobbingowych i promocyjnych na rzecz prasy lokalnej. Swoje cele statutowe SGL realizuje zarówno poprzez doraźne działania prowadzone przez Biuro Stowarzyszenia (w Warszawie), jak i projekty i programy realizowane samodzielnie bądź we współpracy z innymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami.
W Stowarzyszeniu Gazet Lokalnych powstał projekt badania czytelnictwa prasy lokalnej. Od 2004 roku zjawisko to bada instytut Millward Brown SMG/KRC, który na zlecenie SGL realizuje Badanie Prasy Lokalnej (BPL).

101 tygodników lokalnych, wydawanych niezależnych wydawców tworzy porozumienie reklamowe pod nazwą Tygodnik Lokalny. Dociera on do 13,6% Polaków powyżej 14 roku życia (czytelnictwo badane w cyklu sezonowym, miesięcznym), a więc do ponad 4 milionów osób (estymacja na całą populację). Łączny, jednorazowy nakład naszych tytułów wynosi 859.000 egzemplarzy. Na terenie swojego ukazywania się, a więc w około 150 powiatach, gdzie są dystrybuowane gazety z porozumienia „Tygodnik Lokalny” ich czytelnictwo jest rekordowo wysokie i wynosi 45%, co oznacza, że po gazetę lokalną systematycznie sięga co druga osoba, a 90% zna tytuł i czyta go przynajmniej sporadycznie.

„Wieści Wolbromskie” i „Wieści Miechowskie” jako dwutygodniki nie są opatrzone logo „TL”, jednak często emitują reklamy zlecone w ramach pakietu „Tygodnik Lokalny”.